Tips shopping di instagram

15 August 2015


Assalamualaikum,

Aku tau best shopping kat instagram. Senang je nak cari barang. Just search hashtag #SayaJual<item> kat carian instagram dan poof! Pilihan di depan mata. Another thing yang best shopping di instagram ni bila korang boleh dapat barang yang rare dan tak boleh dapat di kedai-kedai biasa. Betul?

Untuk hashtag #SayaJual, terima kasih kat Hanis Zalikha sebab memperkenalkan hashtag tu kat instashop. Walaupun asalnya hashtag tu dibuat untuk mengelakkan intashop spam komen gambar artis. Dalam masa yang sama, memudahkan pencarian barang untuk customer.



Tapi sebelum tu aku nak tanya, how sure korang terhadap instashop ni? Especially bila first time deal dengan instashop ni. So ini ada cara yang mungkin boleh membantu korang untuk shopping.

1. Customers feedback
Bila ada banyak positif feedback baru rasa yakin nak deal dengan instashop tu. Sesetengah instashop tu siap buat another instagram just for feedback. Tak nak bercampur baur dengan barang yang dia jual. Ni lagi bagus sebab kemas sikit insta feed dia and mudah nak belek-belek barang. --Thumbs up for this kind of instashop.

2. Feedback pada komen gambar
Masa baca description barang, jangan lupa scroll sekali komen. Mana tau sekali jumpa komen "Tolong reply whatsapp saya. Saya dah whatsapp dari 3 hari lepas". Kalau dah keluar komen macam ni memang agak diragui. Better elakkan.

3. Tanya pendapat kawan-kawan
Korang mesti ada kawan yang kaki shopping kat instagram kan? Kalau nak beli apa-apa tu, cuba refer pada kawan-kawan dulu. Mungkin dorang pernah deal dengan instashop tu dan mungkin juga dorang boleh recommand yang lagi best, kan?

4. Semak online pendaftaran ssm perniagaan online
Ada sesetengah instashop yang pamerkan pendaftaran ssm mereka. Korang boleh semak, klik sini untuk tau lebih lanjut pasal ni. --Buat masa ni aku tak pernah guna cara ni sebab macam leceh tapi cara ni la paling sahih.


Kalau semua ni tak boleh pakai, korang bersangka baik je la yang deme tak menipu.

Kalau korang nak tau kisah instashop yang menipu ni, boleh je search hashtag #KakiTipuOnline atau follow instagram @kamibencikakitipuonline01 dan tengok la sendiri. Kalau jumlah wang yang ditipu tu kecil tak apa. Kalau jumlah besar takkan nak biar kan, betul tak?

Aku post ni sebab tak nak ada yang jadi macam aku. Aku punya kes ni tak tau la kes tipu atau apa. Nanti aku share kisah aku pulak. Tapi tak janji la. Hahahaha.

Kata-kata akhir dari aku, bershopping la secara berhemah dan jadilah pengguna yang bijak. --Huhu dah macam iklan apa daa.


P.S: Untuk entry ni, thanks to my fellow friend yang i've interview pasal ni. Sampai semua tanya "Kau tengah buat research ke ni jan?". I would like to see how my girls shopping secara online, and any experience on being scammed.

8 comments:

  1. feel ya... barang yg saya dpt selalunya tak seperti yg saya bayang... rasa rugi. especially dress

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yea, dress memang susah sikit. Dress tu kena depan depan baru puas hati.

      Delete
  2. BV pun memang akan amalkan tips nie kalau nak shopping on9 especially kat insta. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha memang ada ciri-ciri pengguna yang berhemah dah bijak. Good job!

      Delete
  3. saya instagram pun takde, camne nak membeli-beli ni..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jarang la dengar lelaki shopping online. Selalunya lelaki shopping apa eh? Hahha

      Delete
  4. Mmg syok shoppg online ni.... sy sgt suka.. tp lama x buat dah..x smpt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Me too. Suka shopping online. Kalau banyak duit tu, semua benda nak beli hahaha. Kenapa tak sempat? Sekejap je kan kalau online :)

      Delete