Showing posts with label Tutorial. Show all posts
Showing posts with label Tutorial. Show all posts

SKETCH'ed the tutorial

27 May 2018


Assalamualaikum,

( Click on this picture to read my previous post)

Please refer my previous post regarding SKETCH'ed to those who wondering what this is all about. So recently, I got a request to do this tutorial. Since ramai yang sangka it was easy. Im all good to let you guys know how to get it done. Here we go! 

Disclaimer: Im just a beginner. Most of the thing I explore by myself. So theres might be something that I did wrongly (Or there is another easier way to do it but I haven't discover it yet). You are open to share any tips that i should apply. Basically, I am sharing the way I get my sketch outcome.


1. Downlaod Sketch - Draw & Paint

2. Draw an outline
Firstly, harus lah open apps and add picture to be sketch. Then follow instruction dalam gambar diatas followed dengan dua gambar kat bawah. Do click on picture for bigger view.


Untuk buat outline, use thicker point untuk bahagian luar and reduce the size when it comes to details. Oh yea, use black color.

3. Coloring

It is important to add another layer to color supaya kita tak kacau outline kita tadi. But please check jugak takut dah syok color, then rupanyaa dok warna layer outline tu. Penat je nak undo balik and warna balik nanti. Untuk pemilihan warna, please guna color picker eh (refer gambar bawah)

Im trying to get the blouse color here hahaha

4. Shading

Shading sebenarnya optional. Ikut korang la nak buat ke tak. If buat, sketch korang akan nampak more poped out. Kalau tak, dia akan nampak 2D. So, for shading sila follow step dalam gambar kat atas ni. Step hampir sama dengan coloring just you need to change to brush.



5. Removing background

If you think you're done and nak remove background, just follow step atas tu. Usually lepas remove background, you will see there are some spot yang masih tak bewarna. What you can do is, hide shading layer and start touch up sikit. Bila nak save nanti jangan lupa nak make the shading visible okay?

6. Save

Tak tahu if this is easy to learn atau complicated. I have never really share tutorial. So ini je la mampu. If agak susah nak faham, Im so sorry. I think kalau tengok video would be easier. You can just search it on youtube.

By the way, yes i am still open for free sketch. Do read my previous entry on how to get it.

Happy sketching!
Bye.

The failed chiffon shawl tutorial

28 January 2016


Assalamualaikum,

Yes, aku ada buat video tutorial chiffon shawl. Tapi yang failed one. Ni buat pun demi kawan tercinta. Dia tiba-tiba whatsapp aku:


Punya la berjuta video tutorial ni, tapi nak juga menghadap muka aku. Kebetulan masa dia minta buatkan video ni, esoknya aku pergi kenduri kahwin. Ha menyempat la nak buat video. 

Tapi sebenarnya aku tak reti sangat pun nak pakai shawl tu. I mean mula-mula aku pakai tu pun macam main hentam je. Yang penting rupa dia ada. Sebab masa aku tengok tutorial tu, aku bukannya practice sekali. Tengok macam tu je sebab rasa macam "Ala beb senang je ni". Sekali, pakai sendiri hampeh.

Macam pelik kan sebab share video tutorial shawl yang failed instead of buat yang new one. Please don't say i am the only one yang upload benda macam ni. Sesiapa, tolong jadi geng i.


Memang takda masa nak buat baru. I kinda rushing masa tu nak pi kenduri kahwin. Honestly, the duration full video ni 10 minit. Including yang tak jadi and buat semula HAHAHA-- Perempuan memang ambil masa lama nak siap, cuba la faham.

Tiba-tiba rasa macam nak tau je, those yang buat tutorial shawl kat youtube tu memang sekali shoot dah perfectly done atau banyak cut cut sebab pin tersenget la, jarum tiba-tiba hilang la. Ke aku sorang je yang merasa benda ni?

P/S: Rasa bersyukur diri ini seorang blogger dan bukan vlogger. Kalau jadi vlogger, kena bersiap lawa-lawa nak duduk depan kamera. Kalau blogger, kome apa tau aku tengah taip sambil hingus meleleh ke, tak mandi lagi ke hahahaha

P/S: Aku pakai salah kan shawl tu sebenarnya? Hahahahahhahahahaha bye

Tukar URL blog tanpa hilang readers

23 July 2015


Assalamualaikum,

Aku paham bila ada sesetengah blogger tu pakai nama tak berapa nak matang macam nama blog aku dulu . Sebab masa tu pakai hentam je blog URL asalkan ada blog. Lepas tu tak sangka pulak rasa nak continue blogging.
 
Then bila dah lama-lama rasa segan pun ada dengan link sendiri (Padan muka kat diri sendiri). Bila nak tukar URL pulak risau dengan reader yang tak tau dengan perubahan URL. Lagi-lagi bila dah banyak exchange link. Kena visit satu satu blog lepas tu nak inform, macam leceh kan?

So macam ni caranya:

Klik gambar untuk tumbesaran

Login > Setting > Edit blog address > Save

Seterusnya, create blog baru menggunakan URL lama. Ya, URL lama boleh terus digunakan sebaik sahaja korang tukar URL baru. Cuma perlu klik New Blog yang ada kat bawah nama korang kat dashborad tu.

So, pakaikan Redirect Skin untuk blog baru korang dan ini aku list sikit redirect skin untuk korang. Kalau ada lain yang nak aku senaraikan, boleh letak kat comment dan nanti aku update.

Jadi kepada yang masih ada URL blog lama korang, jangan risau sebab bila dia tekan link, tu dorang akan dibawa ke URL baru korang.Untuk contoh, korang boleh cuba klik link blog lama aku ni (http://stupidity-zone.blogspot.com/)

See? Tukar URL blog dan masih mengekalkan blog lama dan readers lama. Aku harap entry ni dapat bantu korang yang tak tau nak tukar URL atau ragu-ragu nak tukar URL.

Jujur aku pun tak tau sangat pasal ni. Dah banyak kali fikir nak tukar URL tapi sayang takut hilang readers. Punca nak tukar URL ni bila terbaca kat group Blogger kat FB. Ada offer untuk review job and those yang berminat kena tinggalkan URL blog dan email untuk dihubungi. Segan nak tinggalkan komen kat situ sebab nama blog macam asdfghjkl.

Sekian, terima kasih kat Abang Apis sebab ajar dan aku rasa benda ni quite useful untuk aku share kat korang benda ni.

Adios


Cara semak powerbank Pineng original

02 January 2014


Assalamualaikum,




Okay kalau nak tahu power bank pineng kita tu original atau tak, sila check pada kotak power bank. Ada stiker emas tak? Kalau ada gores tulisan cina yang ada kat stiker emas tu nanti ada nombor kod. Pastu korang boleh la check kat laman web dia ---> www.pineng.cn

Tu tulisan cina tu, gores je terus


Result dia memang tulis dalam bahasa cina, so pepandai la translate sendiri ye

Thanks to Apis juga sebab ajar cara check ke-original-an pineng powerbank tu. Kalau tak aku tak tau pun benda alah tu original ke tak. Pakai bedal je kerja aku.



Transparent header guna GIMP

09 October 2012



Aku sengaja buat tuto ni sebab aku tengah bosan :face34: dan tak tahu apa nak post :u:. Lagipun mungkin entry ni dapat membantu :116: kau orang :17:.


Ok, pastikan :q: dah ada gambar :51: untuk di transparentkan :86:

Ready:s: ikut je step ok :27:
Buka Gimp :65: 'Ctrl+o' *buka file gambar dan pilih :65: 'Right:99: pada gambar :65: :99:Layer :65::99:Transparency :65::99:Add alpha channel.



Sekrang klik kat tempat yang aku dah merahkan :face17: tu. Lepas tu klik:99: kat kawasan yang nak di transparentkan *petir tu:face64:.


Lepas tu klik je :o: pemadam tu, terus je padam lantak-lantak :79: . hahha! Nanti latar belakang yang warna putih tu jadi kotak-kotak. Agak-agak dah sempurna klik :99:'Ctrl+Shift+S'. Dan save terus! Senang je :face39:. Header tu dah boleh digunakan! emoticon15 hurrayy.

emoticon31

Kita juga boleh transparentkan tabs:23:, macam aku tu :face75:. Dengan syarat, kena la reti design :face51: header dan tab sendiri. Aku guna photoscape :face15:

Membantu :25: tak? kalau tak:49:, minta maaf :face59: . Aku dah buat sedaya upaya :face60: