The throwback: Kebenaran zaman matrik

21 January 2014


Assalamualaikum,


Hari ni nak buka cerita zaman dulu-dulu. Zaman matrik. Okay bukannya lama mana pun aku ni student matrik batch 2012/2013. Tahun lepas punya cerita la ni.


Kelakar kalau ingat balik. Semester 1 semua muka nerd bila masuk semester 2 semua taiko. Benda ni normal kata lecturer aku. 

Kalau masa semester 1 tu, pakai kasut hitam pvc kilat-kilat dan kad matrik pun sangkut kat leher. Baju kurung pulak hari-hari gosok. Bangun awal pagi sebab tak nak lambat pergi kelas Baik gila masa tu. Nerd je.

Bila masuk semester 2, kasut pvc hitam yang kilat-kilat tu dah tak wujud dah. Mula pandai pakai kasut ada reben, bunga dan berwarna warni. Baju kurung pun asal kedut sikit memang tak gosok dah bukan nampak pun. Ye dak? Then dah pandai bangun lewat, masuk kelas lambat sikit pun takde hal. Kad matrik pun jadi stok hiasan dalam bag. Pakai pun tak.

Aku tak tau yang aku cakap ni aku je buat atau yang lain pun sama. Yang bestnya kelas dinamika aku start semester 2. Kena pakai betul-betul formal. Masa ni la terhegeh-hegeh dok cari balik kasut hitam pvc tu. Padan muka diri sendiri sebab dapat lecturer tegas. (Tapi ni masa mula-mula je. Lepas tu jadi taiko balik. Bhahaha)

Yang best pasal kat matrik ni, kelas aku sama je dari sem 1 sampai sem 2. So kalau dah kenal geng tu best. Nasib baik Kecik ada buat video sebelum habis matrik dulu. Buat lepas rindu. Tapi disebabkan Kecik yang buatkan video, maka dalam video ni banyak gambar dia XD

To be very honest, i learnt a lot in my matriculation days. Thanks to my lecturers and my friends. Not to forget, to my roommates too. Walaupun mula-mula aku masuk matrik nangis sebab tak suka tinggalkan rumah then mogok tak nak cakap dengan roommate, this tears worth a lot. 
Lots of love, Ajan
Bagi orang yang tak biasa duduk asrama macam aku ni, kalau kena berpisah dari rumah memang seghupo macam hantar budak 6 tahun masuk tadika. (Atau mungkin aku lebih teruk dari tu.) Tapi lama-lama dah biasa nanti dah tak heran kot.
A word for those yang tak biasa tinggalkan rumah dan bakal tinggalkan rumah, "See this thing as a challenge and take this challenge and make yourself as a better one.". Kalau yang tengok benda ni macam hukuman, selamanya korang tersiksa. 
Kalau nak tau, aku ni enjoy dengan challenge aku sebab tu taiko masa sem 2. Harap bakal student matrik tak ikut style sem 2 aku. I dont wanna be a bad influence. Take my positivity. 


No comments:

Post a Comment