Speaking.

13 November 2010


Aku nak kongsi cerita yang kelakar yang aku baca dari buku 'Kompilasi Kisah Jenaka by Syed Mahadzir Syed Ibrahim'. Aku suka sangat baca buku ni. Jadi aku bagi la kawan-kawan aku pinjam buku ni untuk kongsi cerita-cerita yang kelakar ni. Tapi masalahnya, bila dah ramai pinjam, buku aku ni pun dah tak berupa buku. KOYAK! Arghhh! Benci nak bagi pinjam lagi.



Tajuk ceritanya ialah 'Belajar Bahasa Inggeris'.

Din baru sahaja tamat pengajiannya di sebuaah sekolah beraliran Inggeris. Pada suatu malam, dia telah diuji oleh ayahnya. Ayahnya memang tidak tahu berbahasa ingeris walau sepatah pun. Dia sengaja ingin mengetahui sejauh mana kemampuan anaknya berbahasa inggeris.
Ayah   : Buku dalam bahasa inggeris apa, Din?
Din      : Kenapa ayah nak tahu?
Ayah   : Ayah pun teringin nak belajar bahasa inggeris juga.
Din      : Belajar bahasa inggeris bukannya susah , ayah!
Ayah   : Sebab itulah ayah nak belajar dari kamu.
Din      : Saya boleh ajar kalau ayah nak belajar.
Ayah   : Jadi ayah nak tahulah. Buku dalam bahasa inggeris disebut apa?
Din      : De buk (The book)
Ayah   : Ooo. Begitu.
Din      : Lagi, ayah?
Ayah   : Pena?
Din      : De pen (The pen). Lagi?
           Ayahnya tidak menjawab sebaliknya berfikir bahawa belajar bahasa inggeris adalah mudah.Setiap benda dalam bahasa melayu yang diterjemahkan kedalam bahasa inggeris mesti ada 'De' dan perkataan berikutnya dipendekkan. Kalau begitu, dia begitu yakin dia juga mampu berbahasa inggeris walaupun tidak pernah elajar di sekolah beraliran inggeris. Pada suatu hari, dia sedang minum dikedai kopi bersama Raman, dia pun berkata;
Si Ayah   : Sejak aku belajar dari anak aku, aku dah boleh berbahasa inggeris.
Raman     : Eh, betul ke ni?
Si Ayah   : Tak kan aku nak tipu kau pula.
Raman    : Aku rasa macam tak percaya saja.
Si Ayah   : Aku boleh buktikan.
Raman    : Kalau macam tu cuba ini. 'Kucing mati tertelan tulang'.
Si Ayah   : De ku de ma de ter de tu.
Raman    : Aku rasa macam pelik saja bunyinya.
_____________________________

Itu masih boleh diterima kot. Sebab dia tak bersekolah aliran inggeris. Tengok macam adik aku yang darjah satu ni.
Aku      : How are you?
Adikku : Thank you!
Maka tergelak terbahak-bahak bila dia cakap macam tu. ^.^


Nah! ambil ni dictionary special untuk mu. hhaa!



No comments:

Post a Comment