Perkataan tak ada maksud pelengkap ayat

23 November 2013



"Kenapa korang suka cakap ada perkataan 'doh' eh kat belakang?" 


Okay pertanyaan ni memang buat aku terdiam sekejap. Sebenarnya aku tengah berbual dengan jiran aku kat bilik dia, Haliah. Dia ni dari Johor dan roommate dia dari Kelantan. Masa tengah berbual tu tiba-tiba roommate Haliah ni tanya. Jadi...

Haliah: Entah ni memang style orang Johr dengan Selangor kot. Eh Entah

Doh ni sebenarnya tak ada maksud apa-apa pun bila disebut kat bahagian akhir ayat walaupun ada yang fikir tu mungkin singkatan kepada bodoh. Okay tu mungkin betul. Tapi masa kita bercakap tu kita tak berniat pun nak hina atau apa (sendiri boleh dengar dari nada percakapan).

Benda ni pun sebenarnya berpunca daripada pengaruh dari rakan-rakan, media. Lepas tu kita pun rasa macam best je guna perkataan tu, lama-lama terbiasa la pakai perkataan tu.

Ada lagi perkataan lain yang tak ada maksud tapi sering digunakan contohnya 'lah' dan 'seyh'. Benda ni memang pelik tapi dah sebati dengan kita. Kalau takde sebut, rasa macam semacam je ayat tu.

Kesimpulannya perkataan-perkataan ni cuma digunakan untuk lengkapkan ayat kita je. Tapi kita kena tau yang perkataan ni tak formal dan tak boleh digunakan dalam exam ataupun urusan formal. 


P/S: Actually perkataan 'lah' tu still boleh digunakan contohnya "tolonglah". Tapi hanya sesuai untuk karangan dialog.

(Segala salah silap harap diampunkan, saya cuma kongsi pendapat dan bukan fakta)





No comments:

Post a Comment