Tak suka udang.

25 February 2011


Aku hairan betul kenapa la ramai orang suka makanan laut ni, tak kira la udang / ketam / kerang. Bukanke susah nak buka ‘baju’ makanan tu? Lagi satu, sedap ke? Bagi aku ikan lagi sedap. Nak makan pun senang, siat je.

Ya, aku memang tak suka udang. Bukan alergi tapi trauma.

Trauma ni disebabkan oleh ibu aku. Masa aku kecil, aku makan dengan dua tangan (makan udang punya pasal la ni) . Nak kopek ‘baju’ udang tu, mengambil masa yang lama. Ibu aku makan dah nak siap, aku masih lagi mengopek udang (Perut yang lapar ni pun masih belum terisi) . Ibu aku pun cakap la.

‘Kakak, cepat la makan tu.’
‘Ala, udang ni susah nak makan. Ada ‘baju’nya.’
‘Makan je ‘baju’nya tu. Tak payah kopek. Lagi sedap kalau tak kopek.’

Dengar ibu cakap macam tu, aku pun makan je la udang+bajunya tu. Kunyah punya kunyah. Tiba-tiba, aku rasa tekak aku macam terkena benda tajam. Terbatuk-batuk la aku. Meleleh air mata masa batuk tu.  Nampak sangat udang yang aku makan tu macam nak balas dendam dengan aku, sebab aku asyik buka ‘baju’ dia. Sekarang, udang tu pulak ‘sangkut’ baju dia kat tekak aku. Padan muka aku. Sejak hari tu, kalau aku nak makan udang, aku kena kopek dulu. Tak kira la lambat ke tak. Kalau tak aku tak  nak makan.
Sampai sekarang kalau aku nak makan udang, aku akan makan menggunakan dua tangan. Bila aku Nampak kawan aku makan menggunakan satu tangan, aku jadi hairan. Sebenarnya macam mana nak makan udang dengan menggunakan satu tangan saja? Aku tak reti. -___-`



Huaa!!!pergi! pergi!


No comments:

Post a Comment